Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2011

ΠΩΣ ΥΙΟΘΕΤΗΣΑΜΕ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙ ΓΗΣ



Απέναντι απ' το σχολείο μας είναι ένα παλιό οικόπεδο, που κανένας δεν ξέρει τους ιδιοκτήτες του και που λίγο πολύ έχει γίνει σκουπιδότοπος. Όλες οι γάτες και τα σκυ­λιά της γειτονιάς εκεί μαζεύονται και σκαλίζουν τα σκουπίδια που πετάνε διάφοροι. Τις ζεστές μέρες είναι να πιάνεις τη μύτη σου!
Την ιδέα την είχε η Σόνια, και όλοι ενθουσιαστήκαμε. Βάλαμε κι ένα ωραίο κομμά­τι στην εφημερίδα μας ανακοινώνοντας την υιοθεσία του οικοπέδου. Καλέσαμε όλες τις τάξεις να μας βοηθήσουν. Πρώτα απ' όλα, τηλεφωνήσαμε στο Δήμο και ζητήσαμε να καθαρίσει το οικόπεδο από τα σκουπίδια και να βάλει στη γωνία του έναν κάδο απορριμμάτων.
Η αλήθεια είναι πως το οικόπεδο άλλαξε όψη. Ο πατέρας ενός παιδιού της ΣΤ' τάξης ήρθε μ' ένα μηχάνημα και καθάρισε όλο το οικόπεδο από πέτρες και παλιοσίδερα, που ήταν εκεί χρόνια τώρα.
Τα παιδιά της Ε’ τάξης φτιάξανε μια ωραία πινακίδα, που ο πατέρας του Νίκου απ' την τάξη τους, που είναι ξυλουργός, την έστησε στη μέση του οικοπέδου πάνω σ' ένα στύλο, έτσι ώστε να τη βλέπουν όλοι. Η πινακίδα έγγραφε :



Σ’ ένα σημείο το οικόπεδο είχε δύο δέντραπου ήταν σχεδόν
ξεραμέναΤα κλαδέψαμετα ποτίσαμε και πήραν τ’ απάνω τουςΟ Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων μάς χάρισε ένα λάστιχο για το πότισμα κι ένα σπιτάκι ξύλινο για τα πουλιάΒάζαμε σποράκια και νερό σχεδόν κάθε μέρακαι σε λίγο καιρόδε θα το πιστέψετεάρχισαν να έρχονται πουλιά στο σπιτάκι και πάνω στα δέντρα.
Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς το οικόπεδο από σκουπιδότοπος έγινε λουλουδότοποςΣαν ανθίσανε τα πρώτα μας λουλούδια ήρθε και ο Δήμαρχος και μας ευχαρίστησε που φροντίζουμε τη γειτονιάκι υποσχέθηκε να ποτίζει ο Δήμος τα λουλούδια και το χορτάρι το καλοκαίρι που θα είμαστε διακοπές.
Έχει δίκιο η δασκάλαΜπορεί να μην μπορείς να φτιάξεις όλο τον κόσμοαλλά το απέναντι οικόπεδο το κάναμε «παράδεισο», και μάλιστα -όπως είπε και η γυναίκα του διευθυντή μαςπου είναι πολύ ζωόφιλη- «παράδεισο των πουλιών».

Απόσπασμα από το βιβλίο Γλώσσας της Γ' Δημοτικού "Τα απίθανα μολύβια"
Ναννίνα Σακκά-Νικολακοπούλου, Το βιβλιόδεντρο, εκδ. Φυτράκη


"ΠΕΡΙΛΗΨΗ"

Τα παιδιά του σχολείου υιοθέτησαν ένα οικόπεδο που ήταν σκουπιδότοπος.
 Ζήτησαν από το Δήμο να καθαρίσει το οικόπεδο από τα σκουπίδια.
Ο πατέρας ενός παιδιού το καθάρισε από τις πέτρες και τα σίδερα.
Έβαλαν μια πινακίδα που έλεγε ότι ο χώρος υιοθετήθηκε από τα παιδιά.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς το οικόπεδο έγινε λουλουδότοπος και παράδεισος των πουλιών.

ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

Τα ουδέτερα ουσιαστικά που τελειώνουν σε -ο γράφονται με όμικρον (ο). 
π.χ. το δέντρο, το λάστιχο κ.λ.π


Τα ουδέτερα ουσιαστικά που τελειώνουν σε –ι γράφονται με γιώτα (ι). 
π.χ. το χορτάρι, το σπίτι κ.λ.π.


Εξαιρούνται: βράδυ, δάκρυ , δίχτυ , δόρυ , οξύ , στάχυ.


Πρόσεξε πώς κλίνονται αυτά:
      Ενικός αριθμός    

 Ονομαστική     το βράδυ
 Γενική              του βραδιού
Αιτιατική           το βράδυ
Κλητική             -  βράδυ  

    Πληθυντικός αριθμός
Ονομαστική      τα βράδια
Γενική               των βραδιών
Αιτιατική           τα βράδια
Κλητική              - βράδια


 ΡΗΜΑΤΑ

Τα ρήματα που τελειώνουν σε -ίζω γράφονται με ι
Π.χ.:  χτενίζω, αγγίζω, γυρίζω

Το -ι της κατάληξης -ίζω διατηρείται σε όλες τις λέξεις της ίδιας οικογένειας.
 Π.χ.:
γυρίζω - γυρισμός - γύρισμα
σκαλίζω - σκαλιστήρι - σκάλισμα


Εξαιρούνται τα ρήματα:

δακρύζω, γογγύζω, κελαρύζω, αναβλύζω, κατακλύζω, δανείζω, αθροίζω, πήζω, πρήζω



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου